Meer omzet, marge en marktaandeel voor een van Nederlands meest vertrouwde merken.

Context.
Unox, opgericht in 1937, staat niet alleen bekend om zijn rookworsten, soepen en sauzen, maar ook om prachtige initiatieven als de Nieuwjaarsduik. Met een rijke geschiedenis heeft Unox een plek in het hart van alle Nederlanders veroverd.
Inzicht.
Unox zag de noodzaak om sneller te kunnen reageren op marktveranderingen en de efficiëntie van media- en productlanceringen te verbeteren. De traditionele werkwijze voldeed niet langer aan de eisen van de snel veranderende markt. Het team wilde maximale focus op klantgerichtheid, meer gedaan krijgen met hetzelfde aantal mensen en betere samenwerking met belanghebbenden binnen en buiten het team. Na een analyse van de belangrijkste uitdagingen, werd besloten om een manier van werken te introduceren op basis van het agile gedachtengoed.
Activatie.
Samen met de leider van het team werd er een plan van aanpak gemaakt. Het gehele Unox team werd op een teamdag ondergedompeld in de waarom, wat en hoe van de nieuwe manier van werken. De nadruk lag op klantgerichheid, transparantie en samenwerking. Na het vaststellen van de doelen en de prioriteiten, werd er op een digitaal bord transparant gemaakt waar iedereen aan werkte. Alle projecten die niet bij bleken te dragen aan de hoofddoelen werden gestopt. Zo kon iedereen focussen op de zaken die waarde toevoegden aan het merk. Vervolgens startte het team met het werken in een vast twee-wekelijks ritme. Complexe projecten werden opgeknipt in kleinere stukken die elke twee weken moesten worden opgeleverd. Elke twee weken kwam het team samen om te bespreken wat er was opgeleverd, hoe ze hun werkwijze en samenwerking konden verbeteren en wat er de komende cyclus opgeleverd moest worden. Essentieel waren de gesprekken over welke hulp het team nodig had om de gestelde doelen te behalen, zodat blokkades door het leiderschap konden worden opgelost.
Om de klantgerichtheid te vergroten zetten we elke maand een sessie op waarin het team snel hun ideeën voor media- en productlanceringen kon pitchen bij echte consumenten. De input die het team hiermee ophaalde werd als enorm waardevol ervaren. Door snel en op regelmatige momenten feedback op te halen bij klanten kon het team snel bijsturen en werden er zo veel kosten bespaard door geen tijd te besteden aan zaken die toch niet werkten.
Impact.
De agile transformatie heeft Unox geholpen om haar doelen te realiseren en haar positie in de markt te versterken. De flexibiliteit en wendbaarheid die is bereikt, heeft Unox geholpen beter in te spelen op de behoeften van klanten en het realiseren van een goed bedrijfsresultaat.
Liane Lens, Senior Brand Manager Unox reflecteert: “Het advies leidde tot groei van het merk op zowel marktaandeel, omzet als marge.”.
