Doelen die richting geven: OKR-sessie bij Unilever Professional.

Context.
Unilever Professional is een divisie binnen de huishoudmiddelen categorie van Unilever, die zich richt op grootverbruikers en zakelijke klanten zoals schoonmaakbedrijven en hotelketens. De divisie richt opereert wereldwijd en er zijn rond de 300 mensen werkzaam.
Inzicht.
Unilever Professional had een grote groeiambitie. Het multidisciplinaire leiderschapsteam realiseerde dat ze deze ambitie zonder heldere en gedeelde doelen niet zouden halen. Het was essentieel dat iedereen in de organisatie wist wat er moest gebeuren en wie waar verantwoordelijk voor was. Er was behoefte aan een gestructureerde aanpak om focus te creëren en de strategie concreet te maken. Het OKR-framework (Objectives & Key Results) bood een oplossing: een methode die helpt om ambitieuze doelen te stellen en meetbare resultaten te definiëren.
Activatie.
Allereerst werd het leiderschapsteam meegenomen in het gedachtengoed van Agile werken, waarom hun team cruciaal was voor het behalen van de strategie en de belangrijke rol die doelen stellen met behulp van het OKR-framework hierin heeft. Ook werd besproken welke houding van elke leider nodig was om tot een efficiënte en productieve uitkomst van de sessie te komen.
Vervolgens analyseerde het team de strategie van de divisie, zodat iedereen overeenstemming had waar de nadruk moest komen te liggen. Het team ging van start met het formuleren hun OKRs. Door interactieve werkvormen werd elke leider uitgedaagd om kritisch te kijken naar de prioriteiten en te bepalen wat echt bijdroeg om de strategie te bepalen. Het brainstormde het team over de belangrijkste thema’s die in de OKRs zouden moeten staan, eerst individueel en daarna als team. Op basis van de brainstorm werden de Objectives – ambitieuze, inspirerende doelen die richting geven – geformuleerd. Vervolgens bepaalde het team de Key Results – concrete, meetbare uitkomsten waarmee in de tijd kan worden bijgehouden of de doelen (Objectives) gehaald worden.
Impact.
De sessie zorgde voor een gedeelde visie en een duidelijke focus binnen het leiderschapsteam. Dankzij de OKRs wist iedereen precies wat er moest worden bereikt. Dit versnelde besluitvorming, verbeterde samenwerking en zorgde ervoor dat alle afdelingen effectief bijdroegen aan de strategische doelen. Ook leidde het tot meer autonomie in de gehele organisatie. Nu iedereen wist wat er moest gebeuren, konden de mensen in die teams die het daadwerkelijke werk moesten doen en die de meeste kennis van zaken hebben en de situatie ‘op de grond’ het beste kennen, bedenken hoe dit het beste op te leveren.
Karen van Luttervelt, Global Channel Insight Lead Unilever Home Care, reflecteert: “Dankzij het advies aan het leiderschapsteam functioneert de organisatie met meer snelheid, flexibiliteit en strategische focus.”
