Efficiëntere en effectievere teams met de Ball Point Game.

Context.
Binnen de huishoudmiddelencategorie van Unilever, goed voor 13 miljard euro omzet wereldwijd, werkt een globale marketingafdeling van ongeveer 35 mensen aan de wasverzachtermarkt. Toen Ruud bij Unilever werkte, kreeg hij de opdracht om een praktische en inspirerende workshop te ontwerpen en deze met zijn team in Port Sunlight (Groot-Brittannië) te faciliteren.
Inzicht.
Het leiderschapsteam van de marketingafdeling wilde hun teams effectiever en efficiënter maken zonder een groot transformatietraject te starten. Ze worstelden met inefficiënte processen, soms moeizame samenwerking en een reactieve instelling onder de mensen in het team. Omdat het is makkelijker je manier van denken te veranderen door te doen, dan je manier van doen te veranderen door er over na te denken (“It’s easier to act your way into a new way of thinking, than think your way into a new way of acting”), ontwikkelden we een interactieve workshop om samenwerking, zelf-organisatie en continue verbetering te stimuleren.
Activatie.
Om de leerdoelen op een leuke, dynamische en interactieve in het team te borgen gebruikten we de Ball Point Game. Dit spel, ontwikkeld door Boris Gloger, wordt wereldwijd gebruikt om teams inzicht te geven hoe het gebruiken van bepaalde principes enorme impact kunnen hebben op efficiëntie en effectiviteit.
Tijdens de workshop werd de groep in kleinere teams van ongeveer 6 mensen verdeeld om alle teamleden actief aan het spel mee te kunnen laten doen. De deelnemers werden uitgedaagd om zoveel mogelijk ballen door ‘het systeem’ te laten bewegen in meerdere iteraties. Hier zijn verschillende regels aan verbonden. Elke ronde voorspelden de teams hun te behalen score en na elke ronde werd gekeken hoeveel er gerealiseerd waren. Vervolgens werd er tijd ingepland om met elkaar te bespreken hoe het anders te doen en eventuele verbeteringen door te voeren. Na vijf rondes werd het winnende team bekendgemaakt en bespraken we plenair de belangrijkste leerpunten. Elke deelnemer noteerde concrete actiepunten om direct toe te passen in het dagelijkse werk.
Impact.
De Ball Point Game had een blijvende impact op het hele team. Zowel leiders als teamleden waren enthousiast over de leerzame en energieke middag.
De deelnemers ontdekten hoe kleine procesverbeteringen direct zorgden voor betere samenwerking, meer vertrouwen en verhoogde efficiëntie. Het spel gaf hen inzicht in de kracht van heldere communicatie, planning en continue verbetering om als team maximaal te presteren.
De principes uit de workshop bleven lang na afloop relevant en werden actief toegepast in de dagelijkse praktijk.
Marina Risi, Global Brand Vice President Home Care Fabric Enhancers & Fragrance reflecteert: “De effecten van de workshop, de inzichten en de ‘aha-momenten’, zijn een langdurige bron van energie binnen mijn team”.
